Nasiblah.. Bujang.. Perantau Pulak Tuh.. Eh!!


Cettt.. bila sebut puasa je semua terbayang >> bersahur bersama keluarga.. bagi yang mempunyai ibu pasti akan menghidu bau masakan ibu pagi2 hari.. kan!! dengan terkebil2 mata, gigihkan diri untuk bangun bersahur.. mungkin ade yang ditegur kerana menguap depan hidangan.. dan pasti ditanya, da cuci muka ke belom.. hahaha!! 

sahur je sudah begitu kisahnya belum lagi bercerita kisah berbuka.. kalau di sabah mungkin dipanggil bersungkai.. atau bersungkei di sarawak.. seawal petang ibu akan sibuk di dapur menyediakan segala macam juadah mengikut kehendak selera anak2nya.. ade yang buat permintaan macam2.. lepas tu ditambah pula menu yang dibeli di bazaar ramadhan.. adess.. sape nak makan semua tuh?? kemudian masing2 tidak sabar menunggu waktu berbuka.. dan saat itu aku yakin ramai dikalangan anda semua akan berhimpun depan tv.. mase tular kartun ader, jejak rasul la, drama sedih la.. macam2 ade kat tv.. sementara nak tunggu azan!!

tapi itu semua bagi mereka yang tinggal bersama keluarga.. bagi yang da kawen pun ape kurangnya.. si isteri pasti sibuk di dapur dan mungkin ade yang bernasib baik mendapat bantuan dari suami tersayang.. ade jugak suami yang jenis arlegik masuk dapur.. huhu no komen lah..

bagi yang bujang dan jauh dari keluarga....... apa options anda?? biasenya rakan2 lah menjadi teman paling setia.. waktu inilah rakan2 diperlukan.. biasenya rakan2 yang terlibat juga sama seperti anda.. bujang.. dan berjauhan dari keluarga masing2.. takkan nak lepak rumah member yang da bekeluarga pulak.. agak janggal rasenya kan.. 


situasi seperti aku yang masih bujang neyh.. huhu.. nak kate ape.. yang mane ade jelar.. bersyukur jelah.. nak buat caner kan.. eh! tapi seronok je sebab masih boleh nak meriah2 di bulan puase.. hah!! main masak2 antara aktiviti paling popular di bulan mulia ni.. kalau da join tuh, masing2 nak tunjuk kebolehan masing2.. memang tak sah kalau dapur tak bising.. mulut dengan tangan sama je jalan.. haha.. kadang2 boleh buntu ape nak masak sebenarnya.. jika da ade menu utama, pening pulak nak pikir menu sampingan.. adesss!! lepas tuh masing2 murah hati nak beli kuih kat bazaar.. sorang dua jenis je konon.. kalau da 5 orang.. tak ke sepuloh jenis kuih ko kena hadapp!!




P/S: INILAH NASIB SI BUJANG :)


Sekecil Hati Hamster (Ryu Hazmie)

2 comments:

norulle said...

like it... terasa sgt jadi perantau...nasib baik ada kwn2...

anamizu said...

wahhh meriah ape masak ramai2..hehe
salam kenal dr cik ana dr SB :)