Ceciter.. Ceciter.. Kekanak.. Bebudak!!


tetiber pulak aku teringat ceciter zaman aku bebudak dulu.. apa lagi kalau bukan mitos2 yang digunakan oleh org tua untuk menakutkan budak2.. aku memang sgt percaya dan ianya memberi kesan pada diri aku sendiri.. huhu bukan mudah nak terima hakikat yang semua tu sengaja dibuat2 cerita agar aku atau semua kanak2 lain lebih mendengar kata dan berhati2..

mase kecik dulu korang pernah tak dengar cerita kononnya kalau tunjuk jari menghala kearah pelangi akan kudung jari?? mesti ade yang pernah.. heheheh aku pun tak tau kenapa ade cerita macam tuh.. setiap kali petang, ade je pelangi mesti aku akan cakap tgk pelangi tuh.. tapi guna bibir yang dimuncungkan kearah pelangi tersebut.. tangan ni memang tak berani nak tunjuk.. takut betul kudung!! 


dan satu lagi yang menarik ialah, kalau ade teddy bear or ape2 dolls yang dimain, dikatakan kononnya pada malam hari atau waktu kita takde kat umah patung tu akan bernyawa dan bermain pulak.. mase kecik dulu aku sanggup pura2 tido sebab nak tunggu anak patung beruang aku bangun berjalan.. puas tunggu sampai akhirnya aku terlelap sendiri.. huhu mase kecik dulu aku ade patung beruang bewarna coklat.. dalam patung tuh berisi habuk kayu yang hancur untuk dijadikan isi dalam patung.. so patung tuh agak keras dan padat.. tak macam kebanyakkan patung lain yang ade span, so lebih lembut.. tapi itulah patung faveret aku!! dan lebih menarik sebab habuk kayu tu mengeluarkan bau yang wangi.. aku main sampai telinga dia koyak2.. tapi dijahit balik.. hahahahah!!


aku masih ingat kata kawan mase kecik dulu, kalau makan buah tertelan biji nanti pokok akan tumbuh dalam perut.. kemudian akan bercambah melalui telinga dan mulut.. huhuhu.. pernah aku menangis sebab tertelan biji buah jambu batu.. siap pulak ade yang kata cepat2 berak nanti biji tuh tak sempat nak tumbuh!! hahahah azab erk imaginasi kanak2.. (^_^)


itu belum lagi dengar cerita hantu mase dulu2.. segala macam hantu ader.. malu nak sebut sebab ade nama hantu yang mencarut pun ader!! sape yang mengaji kat umah orang tuh, ade gak hantu yang kacau malam2.. ade pocong la.. hantu yang bawak ank la.. pastu main sorok2 kena hati2 nanti kena sorok dek hantu jugak.. so tak beranilah aku nak main sampai menyorok tempat yang jauh2.. paling hebat bawah katil sajorkkk!! itupun selepas kiraan sepuluh dibuat, terus dapat tau aku kat mane!!! =.=

hebatkan kisah kanak2 dulu.. bermacam versi kalau dicampurkan.. huhu aku teringat macam2 kalau sebut tentang neh!! lucu pun ader!! :)




P/S: PERNAH NAMPAK HANTU API MASE DULU2.. TAU TAK MACAM MANE MENDA TUH?? IA SEAKAN BOLA API YANG MELOMPAT2 DAN TERBANG..




Sekecil Hati Hamster (Ryu Hazmie)

1 comment:

:: life like we're dying :: said...

hantu api? dragon ball ke? hik3~~