Seribu Satu Nostalgia Adilfitri!! Korang Pon Ader Kan!??


Dalam beberapa hari je lagi umat islam akan menyambut kedatangan syawal.. hurmm dan kita semua akan berpisah selama setahun dengan bulan ramadhan yang penuh dengan kerahmatan ini.. menjelangnya syawal, aku pasti ramai umat akan bersiap sedia dengan segala kelengkapan selain dari amal ibadah untuk meraikan hari kemenangan itu.. dan aku lebih suka untuk mengenang nostalgia ketika aku dan semua mereka yang sealiaran zaman dengan aku meniti alam kanak2.. hah sape yang lupa kisah kanak2 dia dulu tuh memang rugi!! haha!


kembali dalam tempoh 15 tahun hingga 20 tahun dahulu.. waktu itu aku masih kecil.. bebudak sangat.. sekolah pon tak lagi.. dalam tempoh itu zaman aku berumur 5 hingga ke sepuluh tahun.. kalau dikenang seketika, banyak kisah dapat diselongkarkan.. hehehe.. ketika itulah aku baru belajar berpuasa.. bawak bekal roti coklat dalam beg sekolah.. tapi bila waktu rehat, aku malu nak keluarkan dari beg sebab bagitau kawan2 dan cikgu yang aku puasa.. dan ade pulak kes istimewa sampaikan boleh berpuase separuh hari.. gigih tunggu azan zohor untuk berbuka.. haha.. tapi kalau da waktu asar tuh memang kena cubit la kalau menggatal nak berbuka..

tapi ini cerita siriyes!! aku paling suka time mak kita buat kuih raya!! aku memang dari kecik suka sibuk2 kat dapur sambil bergossip.. tapi family aku memang semua suka berkumpul kat dapur join aktiviti masak memasak.. waktu tular jugak kadang kala adik beradik nak bergaduh, buli membuli dan sebagainya.. waktu tuh dapur memang tak pernah sunyi.. tapi zaman sekarang semua suri rumah, ibu dan isteri suka tempah atau beli je kuih kan.. da jarang orang nak buat sendiri dek sibuk dan kesuntukkan masa.. 


ade sape2 kenal kuih lama2 tak?? antara kegemaran aku ialah biskut semperit.. kalau zaman kecik2 pergi raya rumah orang.. *tujuan sebenar nak duit raya je, sebab perut da kenyang.. so hanya ceri atau kismis pada biskut tu je aku akan makan.. selebihnya akan aku tinggalkan je kat balang raya.. maka butalah kuih2 itu.. hahahah tapi sekarang kalau bebudak datang raya rumah aku siaplah.. sape yang berani nak butakan kuih semperit aku!!??


lagi satu yang syok ialah tat nenas.. aku tak suka tat moden sekarang ni.. da macam2 tat aku jumpa sampai bergulung2 lidah nak menyebutnya.. senang cerita aku suka kuih tat nenas yang dulu2 punya.. tepung kat bawah dan sejemput jem kat tengah2.. kan senang.. org tengok pon da kenal, ooowhh tat nenas!! 


lagi meriah kalau raya tuh dipenuhi dengan balang2 beraneka bentuk.. paling popular zaman aku kecik2 ialah bekas kuih warna merah!! satu kampong guna bekas yang sama aku rasa!! hahahaha.. dalam tu boleh letak macam2 jenis kuih.. siap kira kuih jiran2 ade berapa jenis.. balik tuh buat laporan kat mak.. hahaha.. ade jugak jenis orang buat kuih sampai 20 jenis tapi rasa sama jer.. mampooo??


cuma sekarang bebudak da tak suka nak makan kuih2 tradisional.. bahulu contohnya.. aku rasa baby je makan sebab tu jelar yang paling lembut untuk ditelan oleh mereka.. dan kalaulah baby boleh bercakap mesti dorang pon taknak kot makan kuih bahulu tuh.. huhu.. kalau dulu kuih bahulu dipukul dengan tangan guna bekas pasu besar.. dibakar dengan arang dibawah dan diatas penutup acuan tembaga tuh.. bau bahulu yang panas boleh menggugat iman mereka yang berpuasa!! adesss..


kalau cerita tentang bunga api dan mercun memang semua pernah main kan!!? walaupon da lama negara kita mengharamkan permainan tuh.. tetap ade je kat kampong2.. meriam buluh lagi lah.. sampai melatah makcik2 yang kat dapor tuh hah! sambil mulut sibuk membebel "haish bebudak ni da takde keje ke nak main meriam??"atau "anak sape lah yang main tuh?" atau mungkin ini juga "kalau aku jumpa bebudak ni siaplah korang!!"... heheheh tapi aku mase kecik dulu takut nak main mercun.. cuma suka main bunga api.. ade satu bunga api tuh kalau tak silap namanya thundercat!! batang bunga api tu besi.. tetapi percikkan bunga api tu cantik!! so lepas je berbuka masing2 akan keluar nyalakan pelita keliling rumah.. syok owhh!!


bila raya menjelma je.. semua sibuk nak memperagakan baju raya masing2.. sampai keras kaki nak berjalan sebab pakai kasut baru.. melangkah pon penuh tertib katanya!! so misi utama hari raya pertama ialah untuk mendapatkan duit raya.. ade kawan2 yang bagitau rumah mane yang boleh dapat duit banyak.. hahaha!! pagi2 keluar dengan kakak2 aku.. siap pimpin tangan yer!! lepastu terkedek2 pergi rumah jiran2.. tapi yang selalunya aku akan pergi rumah ustazah sekolah agama aku.. pastuh beraya lah dengan geng2 basikal pulak.. siap buat rombongan dari rumah kerumah!! hahaha luculah tol zaman ituh!


agak2 korang, mane best raya zaman sekarang ke raya zaman dulu2!??


P/S: PUTARAN WAKTU ITU MUSTAHIL :)


Sekecil Hati Hamster (Ryu Hazmie)

2 comments:

LuMos mAXimA said...

semprit!my fav!!! tart nenas & bahulu..lg la shuka~

mercun thundercat~hahaa,,,masih ku ingt lg...

macam ku kata said...

yummmmy...semuanya sedaapp....