Sekali Dua Kali!!

semalam.. setelah beriadah sepetang.. aku pun gigih nak cari makanan untuk makan malam..  badan terasa penat.. perut pun rase tak sihat sangat.. so aku pun lepak satu kedai neh.. order makanan tapi bungkus je.. malas aku nak makan dalam keadaan tak mandi lagi.. so dalam fikiran nak mandi dulu then baru makan kat umah..

sampai je aku kat kedai tuh, aku terus amek port.. duduk di kerusi paling depan dekat pintu restoran.. sambil tu mata meninjau2 keadaan sekeliling.. hurm tak ramai pun orang.. da sepuluh minit, takde sorang pun pelayan restoran tuh datang kat aku tanya nak order ape.. huhu sedih.. maklumlah aku ni pakai selipar je.. baju pun selekeh pulak tuh! lepas tuh barulah ade sorang ni datang.. aku pun bagitau lah menu ape.. dan bungkus.. dan yang penting tidak pedas!!

15 minit berlalu.. segerombolan awek cun datang restoran yang sama.. duduk depan meja aku.. order bungkus jugak.. aku cuci mata jelar.. huhu.. lepas lagi 5 minit.. tadaaa!!! menu yang diorder awek2 tadi da siap!! dorang pun bayar dan blah!! aku pun mula rase panas!! panas!! bukan panas restoran.. tapi panas hati!!

hampir setengah jam menunggu aku pergi kat kaunter.. tanye kat bro tuh dia cakap da siap.. rupanya da lama siap!! aku pun marah lah sebab takde sape pun bagitau aku yang makanan tuh da siap!! penat je aku menunggu!! tanpa sebarang komen aku pun bayar dan blah dari restoran tuh.. 

sampai umah, aku mandi.. lepak kejap dan makan.. ya ampun!! pedas giler!!! berair mata!! sedih je.. aku pun stop makan.. buat air teh cicah biskut! sedap!!

perkara  yang aku fikir pada mulanya ialah:

1- mentang2lah aku ni selekeh takde sape nak pandang..

2- awek cun dulu yang dorang layan..

3-kedai tuh memang tak prihatin pada pelanggan

4-malas aku nak pergi kedai tu lagi..

5-kedai tuh patut kita bakor jer!!

tapi setelah berfikir lagi.. jika dikira dari sudut yang berlainan..

1- mungkin aku yang nampak kekwat masuk kedai tu kot.. tambah2 aku baru balik beriadah, mungkin aku busuk!!

2- aku jadi emosi sebab aku penat dan perut pun tak sihat!! bukan sebab kedai tu pun!

3- biaselah, aku kan duduk depan pintu restoran.. mane la dorang nak perasan aku order..

4- mungkin kedai tu tak cukup pekerja.. so biaselah kalau ade buat silap tuh!

5- aku tak boleh terus blacklist orang.. kesilapan pertama tak bermakna tak boleh ade pembetulan.. kan!!

lepas aku berfikir kali kedua terus je aku rase lapang.. panas hati pun seperti terpadam.. sejuk balik.. so terus senyum! :)




P/S: FIKIRLAH BAIK2 SEBELUM BERTINDAK.. JANGAN TENGGELAM DENGAN PERMIKIRAN YANG SALAH!! :)



Sekecil Hati Hamster (Ryu Hazmie)

No comments: