Sejarah Laksa!! Korang Tau tak??

Meh aku aku nak cerita sket.. tadi aku pergi lah secret recipe dengan member.. dia belanja sebab aku ade tolong dia carikan umah sewa.. (aku kan ejen perumahan) so dengan besar hatinya aku menerima  tawaran dia tuh.. orang belanja beb, sape tak nak kan!!?

nak dijadikan cerita, member aku pun orderlah sarawak laksa.. memang suka makan sarawak laksa.. setelah menunggu beberapa minit (hampir gak 30 minit) maka menu yang diorder pun sampai.. mase pekerja tu susun2 sudu dan garfu, tibe2 je dia keluarkan senduk!! ya senduk!! dia susun sebelah garfu tadi.. aku pun heran apsal plak ade senduk ni?? hebat betul ke laksa sarawak kat sini.. (bajet macam tak pernah order sebelum ni)

Lain kali bawak senduk sendiri pergi secret recipe ok!!
ringan mulut aku pun bertanya apesal guna senduk.. mamat tuh pun cakap sebab senduk tuh warna hitam. so dia nampak lah satu set dengan mangkuk laksa tuh!! sebelum ni pakai sudu putih je.. sekarang da pakai senduk!! member aku cakap susah la nak pakai senduk.. nanti besar mulut nak makan!! mamat tuh jawab : ok takpe saya tukarkan dengan sudu putih.. (^_^)


member aku tanye lagi. kenapa nak kena tukar dan guna gak senduk tuh.. kenapa tak guna sudu hitam je.. dengan penuh kemesraan mamat tuh jawab sebab laksa ni berasal dari cina. orang cina zaman dulu guna senduk nak makan laksa!! =.=

aku heran sikit bila dia cakap laksa sarawak berasal dari cina.. (lambat sikit nak loading kat otak neh!!) mesti sentap orang sarawak kalau dengar statement abang tuh!! laksa sarawak berasal dari cina.. hahahaha.. tapi memang betul.. mengikut sejarahnya, laksa ni dibawa oleh orang cina ke tanah melayu.. laksa ni diperkenalkan oleh cina peranakkan (baba nyonya) lalu tersebar meluas seluruh negara!!

so perut aku pun da kenyang.. masih ade laksa lagi dalam perut neh! *sambil goyang2kan perut!! heheheh.. 



P/S : SABTU NI MUNGKIN AKAN MAKAN BERSAMA BUAH HATI.. JOMM!!



Sekecil Hati Hamster (Ryu Hazmie)

No comments: